Till Lidköpingsnytt.nu

 

Fartygsbilder - Foto Björn Smitterberg om ej annat anges

BILDERNA FÅR EJ KOPIERAS HÄRIFRÅN UTAN TILLSTÅND

Läs också om fartyg på www.faktaomfartyg.com

FARTYGSBILDER FRÅN LIDKÖPING - VÄNERN - TROLLHÄTTE KANAL 

RORO-FARTYG

LASTFARTYG

STATSFARTYG

KRYSSNINGSFARTYG

ÖVRIGT - FYRAR M M

Valdor Malmborgs
fartygsbilder

KLICKA PÅ DE SMÅ BILDER DU VILL SE I STÖRRE STORLEK

-

"Sigyn" i hemmahamnen juli 2006


"Gute" i Slite augusti 2006. Foto Valdor Malmborg

 

Valdor Malmborg har tagit ovanstående bilder på Gotlandia II

Gotlandia II kom från varvet i Italen den 28 maj - och lade sig vid Holmen i Visby i avvaktan på att tas i drift.

Gunnar Fardelin har tagit flygbilderna över Gotlandsbåtarna i Visby...
 

...och Fåröfärjan som banar väg genom isen i Fårösund

   

Kenneth Nygren, Mariestad men med rötter och stuga på Gotland, har besökt Tallinn och skickade de här bilderna på "Nordlandia" - som tidigare var "Nord Gotlandia" i Gotlandslinjens trafik.

  

     

 

Hösten nalkas - "Visby" kommer från Oskarshamn till Visby den 8 september i grov sjö efter
att vinden har blåst hårt från norr hela dagen. 27 knop.

"Gute" lämnade Kappelshamnsviken för att sättas in i trafik mellan Nynäshamn och Riga
den 8 september i nordlig kuling. Foto: Gunnar Fardelin

"Gute" i Kappelshamn - redo att sättas i Gotlandstrafik om något skulle hända.... Foto: Paul Kahl

     

"Gotland" anländer Nynäshamn en julikväll 2004.

"Gotlandia" har lagt till och skall lossa - cirka 500 personer är med på resan.



"Gotland" i juli 2004

"Gotlandia" på väg - pingstaftonen 2004.

17 maj 2004 kom "Gute" åter från varv efter att ha förlängts med 20,3 meter till 138,8 meter, samt
uppgraderats för att åter kunna ta drygt 50 passagerare.

"Finnpulp" väster om Gotland i maj 2004

Staden och fartyget från havet i maj 2004.

Den nya snabbfärjan besöker Stockholm förra året.
Foto: Clas Bendelin

Amerikanska flottan besökte Visby 1998 med lasarettsfartyget USNS Comfort.
Fartyget har en längd av 272,6 meter, bredd på 32,3 meter och ett djupgående på 10 meter.
Hon kan göra 17,5 knop. I aktiv tjänst tjänstgör 1215 personer ombord. Ombord finns bland annat 12 operationssalar och 400 intensivvårdssängar. Totalt finns det sängar till 1000 patienter.
Innan hon byggdes om till att bli USNS Comfort, var hon oljetankern s/s Rose City.
Foto: Jan-Otto Steen

Foto: Gunnar Fardelin

Foto: Gunnar Fardelin

Den 21 mars 2004 visades Tallinks nya fartyg, m/s Victoria, upp i Stockholm.
Fartyget har en längd av 193 meter, en bredd på 29 meter. Totalt kan 2500 passagerare resa med henne, varav 2246 av dem kan få bäddplats i en av de 739 hytterna ombord. m/s Victoria kommer att sättas in på linjen Stockholm - Tallinn. Foto: Gunnar Fardelin

Foto: Valdor Malmborg

Foto: Valdor Malmborg

Foto: Valdor Malmborg

Superfast trafikerar Hanko i Finland och Rostock i Tyskland. Vilket fartyg som är på bilden är oklart, då fartygen för Supersfast Ferries är identiska med varandra.
Foto: Valdor Malmborg

Gotlandsbolagets "Hoburgen" i Visby för första gången den 4,5,6 och 7 mars 2004.

"Finneagle" på väg till Finland.
Foto: Valdor Malmborg

"Finnpartner" till Slite i september 1968
Foto: Gunnar Fardelin
 

"Nord Gotlandia" - bild Valdor Malmborg

"Graip" avgår - bild av Valdor Malmborg

Kuling när julbåten kommer från Nynäshamn 2003

Fyra Gotlandsbåtar på samma bild - Foto: Susanne Stenius

Myrstenrederiernas "Athena" besökte Slite den 18 april 1989 - foto; Valdor Malmborg från cementfabrikens topp.

"Visby" utgjorde ett mäktigt intryck i Stockholm i april 2003 - bild: fotografen Gunnar Fardelin

"Gotland" på väg till Visby i lätt sommarkuling - bild: fotografen Gunnar Fardelin

"Nord Gotlandia" stampar i mötande dyning- foto; Valdor Malmborg

"Gotland" i Kappelshamn- foto; Valdor Malmborg

"Finnjet" passerar Visby - foto; Valdor Malmborg

Myrstenrederiernas "Athena" i Slite 1989 - bild Valdor Malmborg

Flygbild över Visby hamn, med "Gotland", "Thjelvar" och "Visby" - foto Gunnar Fardelin

Gotlandslinjens "Nord Gotlandia" och "Graip" möts utanför Visby - foto Gunnar Fardelin

Valdor Malmborg har skickat bilden av "Visby" som lastar i Visby.

"Thjelvar" upplagd i Visby december 2003 inför leverans till norska Color Line.
Först dock ombyggnad i Fredericia

Två bilder av katamaranen, färjan "Patricia Olivia" som gick ett par säsonger för Gotlandslinjen
och en för Destination Gotland - bilder: fotografen Gunnar Fardelin

Valdor Malmborg i Slite har skickat den här bilden på en av Nordö´s färjor i Klintehamn på 1960-talet;
"Ölänningen" eller "Gotlandia"?

Motsjö - foto Valdor Malmborg

"Sally Albatross", "Visby" och "Graip" - foto Valdor Malmborg

Gotlandsfärjorna 30 november - 1 advent - med mycket grådis.
"Thjelvar" tar ombord sin sista last, sedan tas "Gotland" i trafik

 

Bilder ovan från den 9 november 2003

"Visby" passerar förbi "Gotland" strax före midnatt 7 november 2003.

"Gotland" till Visby första gången den 7 november 2003 kl 10

"Thjelvar"


"Visby" en vacker oktoberdag anländer hon


Hittat i låda: "Patricia Olivia" i Visby med Gotlandslinjens märke - cirka 1993


Nordic Jet Links snabba katamaran bunkrade i Visby 1 september efter avslutad
säsong i Finska viken på väg hem mot Norge.

Oskarshamn har blivit den svåraste hamnen att manövrera i med den nya Gotlandsfärjan. Men här erbjuds närbilder för båtologer i fin hamn- och skärgårsmiljö. Bilder från 11 augusti 2003


"Crown of Scandinavia" - kronan i Köpenhamn vid besöket i slutet av juli 2003

"Thjelvar" och "Skandinavia" möts i skärgården utanför Nynäshamn den 19 juli.
Foto: Micke Asklander Fakta om Fartyg


"Skandinavia" i Nynäshamn 16 juli
Foto: Micke Asklander Fakta om Fartyg

"Gute" går försenad från Visby den 1 juli - mycket last, har just lossat
ett ambulerande tivoli i Visby

"Gute" i Oxdjupet 22 maj - bild tagen av morgonpigg Micke Asklander

 

Avskedsbilderna - vid 16-tiden den 8 maj 2003. Ett par timmar senare förhalade "Visborg" till sin vanliga plats och lastade ombord det som hör specifikt till fartyget. Därefter avgick hon mot Landskrona för vidare öden. Antagligen har inget annat fartyg i Gotlandstrafiken haft så många passagerare mellan Gotland och fastlandet som "Viborg". För att räkna de turer som ställts in på grund av dåligt väder räcker det med händernas fingrar trots 23 års trafik (ja, 15 år i Gotlandstrafik).

 

Kenneth Nygren, Mariestad, har skickat den här påskhälsningen med Visbybilder till Gotländska

När nya "Visby" klockan 04.33 lämnade Skeppsbron för färd till Visby via Revengegrundet som avslutar Sandhamnsleden var det naturligtvis ett tillfälle för en fartygsintresserad. Alla fartgränser, goda omdömen och regler följdes noga, men där det gick lät lotsen pröva maskinerna och hämnade över accelerationen när det plötsligt gick 28 knop mellan kobbarna. Vi mötte i tur och ordning "Isabella", "Sky Wind (tidigare tågfärjan "Öresund") samt "Baltic Kristina". På hemvägen över Östersjön loggades under en längre tid 30,3 knop med "Visby".

Vid Oxdjupet stod Micke Asklander och tog denna vackra bild i morgondiset.

 

Jan Buskas brukar skicka oss en del bilder. Han är shälv sjökapten och har arbetat på de stora bilbåtarna - på bilden "Manon". Här berättar han lite om fartygen. Klicka gärna in till Micke Asklanders sida - www.faktaomfartyg.com

I Visby hamn mötte den här synen - "Gute" och "Visborg" i hemmahamnen - fortfarande dimma och svårt med skärpan p g a bristande ljus.

 

Det fartyg som jag vikarierade överstyrman i var " Don Pasquale" som är systerfartyg till M/S Manon som är på bilderna.

Fartyget har fäljande dimensioner 
Längd:199,15m, 
Bredd: 32,26m, 
Brutto: 56893 ton, 
13 lastdäck varav 3 däck är hissbara. 

Och som framgår  av bilderna som är tagna på maindeck som vi kallade däck 6 så står en av däcksliftarna (den gröna). Det finns tre sådana ombord som är utplacerade på däck 4, 6 och 8, och det är där dom hissbara däckena finns. Dessa däck lyts alltså inte hydrauliskt p.g.a. man vill inte ha läckage  från hydraulledningar osv. på dom nya bilarna.

52 124 m2 är totala däcksytan att lasta på varav 11 695 m2 kan man lasta tunggods på, och det sker isåfall på tungdäcken som vi kallade dom och det är då däck 4, 6 och 8.


Total kapacitet enbart person bilar är: 5850 bilar. Fartyget är byggt i Daewoo Heavy Industries Ltd i Korea 1998.

 

Besättningen består av 18 man varav följande befattningar är svenskar: Befälhavare, Överstyrman, Maskinchef, 1:e Maskinist, elmaskinist och kocka, resterande besättningsmän är fillipinare även bland befälet. 

Svenskaran jobbar 10 veckor på och 10 veckor av, medans fillipinarna arbetar 6 månader följt av 2 månaders ledighet. För min del så föredrar jag att jobba ihop med fillipinare, det blir en mer Internationell touch på tillvaron, och många utav dom är mycket duktiga.

 

En rundresa från Europa till Japan och tillbala till Europa tar ca: 3 månader. Traderna är att man lastar i Europa-Sydafrika-Australien-Nya Zeeland-Japan-Europa. Det kan hända att man efter Nya Zeeland går till Thailand eller Korea innan man fortsätter till Japan där man alltid lastar full last till Europa.

 Sedan går en del fartyg från Europa till  USA sedan vidare genom Panama och till Japan för lastning i Japan till Europa. Det är väl i huvudsak dom trader som Wallenius fartygen har. Rederiet är Sveriges största och samarbetar Med Wilhelmsen i Norge som också är ett stort rederi när det gäller biltransporter, och allting går idag under namnet Wallenius Wilhelmsen. 

Hela flottan omfattar 59 fartyg varav Wallenius äger om jag inte har fel ett 20 tal fartyg. Lasterna består av allt som rullar på hjul alltså vanliga personbilar, lastbilschassin, traktorer, bulldosers, skördetröskor m.m. även så hade vi fyra st. tåg med oss från Bremerhafen till Melbourne. Mycket av traktorerna och skördetröskorna lossas i Australien och på Nya Zeeland. Fartygen går mycket bra i sjön vid dåligt väder, enda problemet är vid låringssjö då dom slingrar en hel del men dom går mycket mjukt i sjön och är ej styva så att man får dom snabba överhalningarna.


Jag kan väl tillägga att fartygen är mycket modernt och avancerat utrustade och likaså med en mycket påkostad och fin inredning och hytter. Det finns likaså swimmingpool, Gym, stort bibliotek och stort kartotek med videofilmer.

 

"Visborgs" sista besättning? Bilden togs av Stefan Andersson som dokumenterar fartyget och kommer att skapa en egen hemsida om fartyget så småningom. Han var med på sista ordinarie resan mellan Visby och Oskarshamn och bad besättningen samlas för forografering efter ankomst till Visby.

"Visborg" i Kappelshamn - bild från Paul Kahl, Kappelshamn

"Visbt" sätts på hårda prov vid angöringen av Visby den 6 april i hård nordlig kuling - medelvinden fortfarande över 20 m per sek.
När bilderna togs girar hon babord och stabilisatorerna har tagits in. Fartygen behöver ha hög fart in i hamnen - i Visby är det tillåtet för stora maskinstarka fartyg att gå med tolv knop genom hamninloppet. Anledningen är4 att om främre delen av fartyget kommit i lä bakom pirarna kan ännu akterskeppen träffas av kraftiga vågor som kan få fartyget att gira upp m3ed fören mot piren och aktern mot Södergrund.

 

"Thjelvar" angör Visby i hårt väder 6 april 2003

Eftersom jag naturligtvis väntade in "Visbys" avgång också denna stormiga dag så blev det en avgångsbild också

öndagen den 30 mars var en dag som under eftermiddagen bjöd på ett par unika tillfällen att ta bilder, 
eftersom "Visborg" vars mäktiga bakdel dominerar bilderna sannolikt lämnar Visby för sista gången under morgondagen.

"Visby" på väg i frisk sydvästlig vind

Bilder tagna vid premiärtur med "Visby" och "Visborg" var på väg mot Oskarshamn 28 mars 2003

Bildskärm på "Visbys" brygga - 29,59 knop, och ibland 30. 

 

Visst är det vår när det börjar bli soldis över Östersjön och "Thjelvar" letar sig in mot Visby 
på eftermiddagsturen från Nynäshamn. 24 mars 2003.

Sjökapten och gotlänningen Jan Buskas tog de här bilderna i Malmö när "Mediteranean Highway" lossade sina 910 bilarfrån Toyota i Japan. Fartyget har kapacitet för 6.015 bilar. Ifrån Malmö går bilarna sedan med feederfartyg till olika hamnar i Östersjön. 

 

Gotlandsbolagets strategi är sedan 35 år att förnya Gotlandsfärjorna vart tionde år.
Trots att rederiet inte hade ansvar för Gotlandstrafiken kring 1990 beställdes en färja i Indonesien med
möjlighet att komplettera beställningen med ytterligare fartyg, och även påbyggda med mer passagerarutrymmen.
Det blev dock bara ett fartyg - "Gotland". Fartyget såldes och har gått på en del olika linjer

Den gotländske sjökaptenen Jan Buskas har tagit de här bilderna på "Finn Arrow"
(som fartyget heter numera" och går för Nordö-Link mellan Malmö och Trawemünde.

Luckan som är öppen under kommandobryggan är anslutningen från främre porten till övre bildäcken.
Gotlandsbolaget hade ingen öppning i fören på fartyget - men det var förberett för sådan öppning.

 

Mäktigt vid Skeppsbron i Stockholm den 8 mars. Lennart Thulin tog bilden från Södermalm och bilden från Slussen.

Första övningsturen med hemmabesättningen en dimmig söndagkväll

Äntligen - den 28 februari 2003 - anländer "Visby" (den sjätte) till hemmahamnen efter en lång resa från varvet i Kina.

 

"Visborg" vid X-kajen i morgonsol den 21 februari

 

Fotoklåda för att det var så fint väder... 7 feb2003

 

"Visborg" på vinterturlista - 17 januari

"Visby" blir "Visborg" den 15 januari 2003

"Visby" på provtur utanför Pärlfloden. Foto: Varvet.

"Gute" i Visby 8 januari (Foto: Ingvar Immen Persson)

Isjobb på "Visby" 2 januari 2003

 

 

Farbror Frost lät skägget växa även på "Visby" - bilden tagen nyårsaftonen 2002.

 

Juldagen 2002 - årets sista kryssningsbesök. "Amorella" kom från Åbo  till Visby med julkryssningsgäster. (Foto: Carl Smitterberg)





 

 

 

 

Vid Fåröfärjan i Fårösund 19 juli

 

"Gotland" på väg mot Nynäshamn. Foto från "Visby" i maj 2002
Bedarön i förgrunden.

"Mermaid" lastar militär utrustning f v b Afgahnistan den 30 oktober 2001

"Nord Gotlandia" i hårt väder utanför Visby 1994

 

"Polhem" och "Gotland" - troligen 1981

 

"Visby" 1980, "Visby" 1924 och "Wisby" 1864
De ligger faktiskt vid samma kajplats i Visby!
1980 års "Visby" krävde större djup och den nya hamnen var inte klar.
Därför var det ett fåtal tillfällen som fartyget togs in i Visbys inre hamnbassäng.

 

"Gotland" i början av juni 1971. Det var sista vårdagen - för i och med avgången
på kvällen började sommarturlistan.
Bilden har tidigare publicerats i GT och i Gotlandsbolagets jubileumsbok 1995. Foto Björn Smitterberg

På bilden är det från vänster: Inga-Maj Hansson, kassabiträde, Georg Jacobsson, motorman, Arne Eliasson, båtsman, Kerstin Eriksson, kallskänka, Kerstin Hansson, mässflicka, Bror Gabrielsson, båtsman och rorgängare, Hans Rohnström, motorman, Lennart Winblad, motorman, Anders Magnusson, motorman, Karl Billström, matros, Karl-Gustav Olofsson, styrman, Donald Möller (numera Forsberg), kock, Ingemar Ahlgren, matros, Gudrun Engström, biljettförsäljare, Bengt Gottfridsson, befälhavare, Rustan Venderot, steward, Folke Hejdenberg, matros, Karl-Gustav Svensson, lättmatros, Roland Grancrona, maskinist, Karl-Ulle Nyberg, matros, Per-Olof Tofftén, styrman, Åke Eriksson, överstyrman, Torsten Andersson, maskinchef, och Gunnar Sidh, maskinist. När fotot togs var husfrun Rut Pettersson kvar ombord då färjan inte fick lämnas helt obevakad.