Till Lidköpingsnytt.nu

 

Fartygsbilder - Foto Björn Smitterberg om ej annat anges

BILDERNA FÅR EJ KOPIERAS HÄRIFRÅN UTAN TILLSTÅND

Läs också om fartyg på www.faktaomfartyg.com

FARTYGSBILDER FRÅN LIDKÖPING - VÄNERN - TROLLHÄTTE KANAL 

RORO-FARTYG

LASTFARTYG

STATSFARTYG

KRYSSNINGSFARTYG

ÖVRIGT - FYRAR M M

Valdor Malmborgs
fartygsbilder

KLICKA PÅ DE SMÅ BILDER DU VILL SE I STÖRRE STORLEK

BILDERNA FÅR EJ KOPIERAS HÄRIFRÅN UTAN TILLSTÅND

KLICKA PÅ DE BILDER SOM INTRESSERAR DIG SÅ BLIR DE STÖRRE!

- -

Björn Lundin från Lidköping, maskinchef på tankern "Tambourine" har på begäran av en läsare skickat ett par bilder på fartyget.
 

Joachim Bleeker på besök i Göteborg fångade bilden av den 334 meter långa "Maesk Stepnica". 43 meter bred.
Något för stor för Vänern...   Fartyget levererades i år och kan lasta 8.400 standardstora containers. Fartyget går på turlista jorden runt.

"Orakota" till Lidköping den 12 januari 2008

     

Thunfartygen "Snow Star" och "Eken" hemma i Lidköping i oktober 2007. Foto: Hans Bleeker
 

Danska tankern "Oradana" i Lidköping den 24 oktober.
 

   

"Lone Bres" är ett av de danska Bres-fartygen som ofta trafikerar såväl Lidköping som Karlstad. Den blåmålade "Sandal" lossade också i Lidköping
Bilderna tagna av Hans Bleeker

 

"San Remo" väntade på lossning i Hönsäter - Hans Bleeker tog bilden den 14 oktober.
Fartyget bär S:t Vincents flagga


  

Två fartyg i Lidköping den 3 september 07 - danska "Jytte Bres" och Bahamasregisterade "Celtica Hav"


Ett fartyg hemmahörande i Trollhättan, "Tinto", lossade i Lidköping den 10 augusti. Foto: Hans Bleeker

 

   

"Kinne", "Skagern" och "Swe-Trader" i Lidköping i juli 2007. Foto: Hans Bleeker

 

 
 

Ronny Carlsson fångade "Stoc Regina" vid ankomsten till Lidköping 2 juli


STC 1008 lossade i Hönsäter
 

"Stoc Regina" i Lidköping den 2 juli Foto: Hans Bleeker


"Kinne" i Lidköping den 2 juli 2007

 

"Sternö"

 

"Stefan K" dellossade först i Lidköping och fortsatte därefter till Hönsäter för slutlossning. Foto Hans Bleeker


"Rana" lossar i Lidköping. Hemmahamn är Harlingen i Nederländerna. Foto: Hans Bleeker

 

"Pavona" och "Orakota" i Lidköping juni 2007. Foto Hans Bleeker
 

     

"Leckö", "Ugra" och "Rona" - foto Hans Bleecher

"Rona" på väg in i Lidköpings hamn - bild Joachim Bleeker

 

Hans Bleeker fångade en flyende "Olivier" samt "Heinrich G" den 28 maj.

Vänerskutan Mina - som är ett kulturhistoriskt projekt i Lidköping - är en attraktion i
Sjötorp där hon väntar på dockning samtidigt som Göta Kanal firas för 175 åt-

 

Birthe Bres är ännu ett av de nybyggda danska fartygen för trafik i Vänern. Syster till Sine Bres
Birthe Bres
kom för första gången till Lidköping den 7 maj. Foto Hans Bleeker

Rona i Lidköping 7 maj - foto Hans Bleeker

Windena vårrustar i hemmamahamnen - maj 07

  

 

Gotlandsbolaget tog den 23 mars 2007 leverans av produkttankern Gotland Sofia - Bilden har ställts till
förfogande av Gotlandsbolaget. Fartyget har 53.000 tons lastförmåga och byggs
med hög isklass - 1A Super. Fartyget är det andra i en serie på fyra som byggs vid
Gouangshu i Kina - som tidigare byggt flera fartyg åt Gotlandsbolaget och andra svenska redare.
Fartygets motorer är förberedda för att drivas med biobränsle.

   

Thunbolaget tog den 8 mars 2007 leverans av Kalkvik. Liksom systern Sunnanhav är fartyget ett självlossande fartyg
som kan ta drygt 9.000 ton last, är 113,5 meter långt och 7,85 meter djupt på last.
Bilderna har ställts till förfogande av Thunbolaget.
Fartygen är byggda i Leer i Tyskland.

Windena hälsar på i hemmahamnen - 26 februari 2006. Foto Hans Bleeker

 

     

Oraness i Lidköping i decimetertjock is den 24 februari 2007

Danubia i Lidköping med råvaror till en av foderfabrikerna i Lidköping trettondagsafton 2007
 

Gotland Carolina - den första av Gotlandsbolagets vid Guangchou-varvet byggda produkttankers.
Foto från Gotlandsbolaget
Fartyget levererades i december 2006. Skall få tre syskon.
Isklass 1A Super, miljökrav för Östersjön uppfylls
52.000 ton dödvikt
183 meter lång, 32 meter bred, 12 metrer djup 15 knop
Lastrymd 55.000 kubikmeter.
Första resan med last gick från Indonesien till Europa med vegetabilisk olja.

Thunrederiernas "Eken" i Lidköping i juli 2006.
Fartyget är ett av de nyaste i Lidköpings handelsflotta. Det byggdes 2003 och kan lasta som mest 4.800 ton.
Med 89 meters längd, 13,35 meters bredd och 5,85 meters djupgående på full last är hon ett Vänermax-fartyg.
Klicka här för att se mer om fartyget på rederiets hemsida.

 

"Wirdum" - nederlänskt namn men med västindisk flagga i aktern - lossade i Lidköping i början av juni 2006.

 

Samtidigt lossade "Lurö" - ett av Thuns fartyg, men med nederländsk flagga, vid Lidköpings västra kajer.

 

I början av juni 2006 sjösattes, döptes och levererades "Sunnanhav" till Thunrederierna i Lidköping
Fartyget har en lastförmåga på cirka 9.000 ton, är 113,5 meter långt. Fartyget är byggt för bulklaster.
Foto tillhandahållet genom Thunrederierna.

 

"Sunnanvik" passerar Gotska Sandön


Pushern "Steel" kommer ofta till Storugns i Kappelshamnsviken för att lasta kalksten för Finlands stålindustri.
Pråmen som skjuts framför pushern ärdenna gång "Calla". Foto Paul Kahl

 

Gibraltarregistrerade "Metallica" låg i Kappelshamn i början av december 2005 för
att reparera ett motorfel. Foto: Paul Kahl

 

"Lurö" - registrerad i Holland men ingår i Thunbolagets flotta - lossade i Lidköping i november.

 

Hemmahamn eller gästhamn? Thunbolagets Vestanhav hör naturligtvis hemma i Lidköpingshamn - där bilden är tagen.
Men i aktern vajar Cyperns flagga och det står Limassol som hemmahamn. Vestanhav är en trotjänare, byggd 1974 i Falkenberg. Fartyget är 87 meter långt och kan lastas med nära 5.000 ton.

Kunskaperna om Beestevaer  är liten.
Kunde inte se hennes hemmahamn och inte heller någon flagga i aktern.
Lossade Lidköping den 1 november.


Österrikiska (hemmahamn Wien) DÜrnstein lossade i slutet av oktober i Lidköping
Lyftkranen har justt fyllt 50 år.

Stoc Regina lossade olja i Lidköping 22 oktober





Den gotländske fotografen Gunnar Fardelin upptäckte en dag att det var två fartyg med snarlika namn vid cementfabrikens kaj i Slite. Men vid närmare kontroll såg han att ett var Lidköpingsfartyget "Östanhav". Fartyget byggdes 1983, men byggdes om för självlossning 1987. Det kan lasta 5.800 ton och är för stor för att komma till hemmahamnen Lidköping genom Göta älvs slussar.

 



"Leckö" lossar kol och "Windia" rustar i Lidköpings hamn 14 augusti

"Bellona" i Lidköping i maj 2005.

 

"Ice Star" är ett av Thunfartygen som har holländska Delfzjil som hemmahamn. (Foto: Adam Madsen)

       

 

I Turkiet nybyggda "Stoc Petrea" lossade oljor i Lidköping den 9 februari.
Fartyget är specialanpassat för trafiken på Vänern.

Ryska "Ladoga 17" lossar i solskenet i Lidköping - Lidan börjar frysa - den 28 januari.

Torsörederiets "Windia" har Kållandsö som hemmaort i sin akter - men närmaste hemmahamn är förstås Lidköping, där rederiet har sitt kontor. "Windia" låg i Lidköping i nyårshelgen 2004-2005.

"Astral" besökte Visby den 18 oktober och lossade oljor. Fartyget ägs av familjeföretaget Veritas på Donsö som nyligen byggt ytterligare en tanker. "Astral" är 115 meter lång och kan lasta 7.700 ton.

"Linda" är en bulklastare i Östersjö- och Nordsjötrafik som ofta är i Visby. Här lossar hon flis den 15 september 2004 vid Holmens sida mot Inre hamnen.

En pusher med pråm passerade "Gute" i Kappelshamnsviken 6 juni 2004. "Gute" ligger i reserv om något oförutsett skulle inträffa med någon av de ordinarie Gotlandsfärjorna i sommartrafiken.

"Sigyn" i hemmahamnen Visby



Det regnade kraftigt och åskade på avstånd när denna nya Finlandsdestinerade färja mötte "Visby" väster om Gotland i maj 04.
Fartyget är bara ett par månader gammalt och av en typ som kallas Stena 4 runner, och chartras av Transfennica.

 

"Tanto" är ett klassiskt namn på Sockerbolagets båtar. Här är en av dem fotograferad på 1940-talet.

Långfredagen, vårens vackraste väder hittills, lade sig en riktig rökare på Visbys redd.
Utan nationsflagga för säkerhets skull.

"Gunnfjaun" har lagt sig vid holmen i Visby en solig vinterdag.
Foto: Valdor Malmborg

"Pasila" byggdes 1995 av Finnyards Oy i Finland och tillhör ESL-Shipping Oy med huvudkontor i Helsingfors.
Fartyget är drygt 137 meter långt, 21,6 meter bred och har ett 8,19 meters djupgående.
"Pasila" kan transportera 16 786 m
3 kalk ombord. Här ligger hon i Storugns för att lasta kalk.
Foto:
Paul Kahl

"Gunnfjaun" vid holmen i Visby.
Foto: Valdor Malmborg.

"Sunnanvik" vid kaj i Slite.
Foto: Valdor Malmborg.

 

"Sydfart" är ett flytande kulturminnesmärke, Sveriges äldsta handelsfartyg i drift.
Här på väg från Slite till Karlshamn med raps. Foto:
Gunnar Fardelin

Finska "Josefin" är bekant för alla som flanerar i gotländska hamnar. Hon lastar ofta spannmål.
Foto från Slite hamn. Foto:
Gunnar Fardelin

 
 

Möten på Östersjön
Foto: Gunnar Fardelin

   

 

Fotografen Gunnar Fardelin har skickat bilder på "Emil B" som kom till Slite med bärgningsfartyg i september 1969 - dessförinnan hade några gotlänningar i en dramatisk räddningsoperation räddat de som var ombord. Gunnar Fardelin har med hjälp av Kjell Gardelin vid Sjöfartsdmuseet i Slite letat uppgifter om vad som hände:

Under Allhelgonahelgen natten till den 2 november 1969 befann sig västtyska M/F Emil B mellan Landsort och Gotska Sandön. De som var med minns den svåra stormen med vindstyrkor på 33 m/s. Mitt i detta kaos fick Emil B maskinhaveri och blev drivande tvärs vinden. Besättningen trodde fartyget skulle kantra i den svåra rullningen och kallade på hjälp via Stockholm radio. Flera fartyg ryckte ut. Från Nynäshamn gick kustbevakningens TV101, från Fårösund Helge A:son Jonsson och från Gryt kom räddningskryssaren A E Appelberg. Den hann fram först. På vägen dit hade navigationshytten blivit en bassäng sedan en tjock navigationsruta krossats. Skeppare ombord var Sören Söderstrand från Lärbro och hade till sin hjälp 17-årige Lars Åman och Sigvard Österström som var frivilliga.

När de kom fram till haveristen kl 4 på morgonen kunde A E Appelberg lägga sig i "lä" akterifrån och lyckades få den tyske skepparens fru att hoppa över under de få sekunder som var möjliga. Man gjorde sen om manövern fem gånger och fick på så sätt över hela besättningen på sju personer. Skadorna på Emil B kom till under räddningen. A E Appelberg gick sedan till Kappelshamn med tyskarna.

Bogserbåten Merkur kunde senare bogsera in Emil B till Slite där de fick rätta till lasten och reparera maskinskadan.

Besättningen på livräddningskryssaren fick sedan motta belöningar i forma av diplom och pengar landshövding Per Eckerberg.

Rederi AB SVen Mattsons "Solklint" i Luleå.
Fotograf: Gunnar Fardelin

Cementas "Västanvik" på väg in till Slite.
Fotograf: Gunnar Fardelin

De riktigt stora får lasta cement genom att läktra på redden utanför Slite.
Fotograf: Gunnar Fardelin

Oceankajen i Slite är en av öns mest besökta. Fotograf: Gunnar Fardelin

"Gyle" lossar i hemmahamnen Slite - fotografen Gunnar Fardelin
 

"Volgo Balt 202" lossar gödning i Visby den 8 januari - på barkassbryggan i förgrunden ligger snön,
utan ett spår av kryssningsgäster...



"Activity" - bild:
fotografen Gunnar Fardelin
Strax före jul 2003 var det 25 år sedan “Activity” grundstötte på Fårö. Det cypriotiska fartyget togs till Slite och efter en tid – i april 1979 – togs fartyget till Ystad för att skrotas. Det byggdes i Danmark 1955 för danska ägare.

Tyska "Cormoran" väntar på att lasta spannmål i Visby 30 november 2003

"Vinga" lastar Visby 7 nov 2003


Lastfartyget (feeder) "Gotland" byggt 2003, ägs av finskt rederi men med holländsk flagga.


Gorthon´s "Helena" lastade i Oskarshamn ofta under 1990-talet.


Holländska "Frisiana" lastar spannmål i Visby 4 september.


Finska "Josephine" lastar ibland spannmål i Visby. Hon hette tidigare "Schuckland"
och hade då holländsk flagga.

"Pavona" lastade spannmål i Visby 18 juni och försvann
sedan till midsommarfirande någonstans.



Danska "Uno" lossade krigsmatiel i Visby 16 juni (utrustning från Kosovobataljonen som kom hem igen).

 

"Gute" i Oxdjupet 22 maj - bild tagen av morgonpigg Micke Asklander

 

En riktig tryckare var i Visby den 11 maj, lossade grus för vägbyggen. Pråmen heter Para-Uno och påtryckaren med den mäktiga överbyggnaden heter Alfa eller möjligen Alta - var lite svårt att tyda namnet.

"Bellona" är en välkänd gäst i Visby. Går för Shell med olja till Gotland (oavsett vilken leverantör man har av olja på
Gotland är det Shell som levererar...)  "Bellona" hör hemma i Uddevalla och ägs av Gert Mengvall med flera.
Fartyget byggdes som "Stella Atlantic" i Oskarshamn 1965 men byggdes om i Polen 1996.
Kan ta ombord nästan 3.800 ton eller 4.460 kubikmeter. 

Norska "Line" lossade i Visby den 22 april - en ny bekantskap med en modern överbyggnad och knivskarp stäv.

"Ladoga 14" är en ryss som fotograferades i Klintehamn 8 april - en riktig rostkula. 

"Visborg" och "Liv" på var sin sida av Holmen i Visby. "Visborg" fick flyttas från Kappelshamn p g a stormväder. Bild från 8 april 2003.

"Liv" hemmahörande i norska Levanger besöker Visby ett par gånger om året - lossar ofta flis.

"Visborg" i Kappelshamn - bild från Paul Kahl, Kappelshamn

 

"Hellevik" från Hällevik lastar spannmål i Visby 1 april

Cypernregistrerade "Feederbaltic" hör också till fartygen som lossar bilar i Malmö.

"Orion Leader" lossade i dag 27 mars 783 bilar och 67 andra enheter i Malmö. Jan Buskas tog bilden på den 200 meter långa bjässen från Panama.

"Lisbeth" lastade den 20 mars timmer i Visby - och rullade kraftig vid kaj när den maskin som liknar en grävmaskin grabbade tag i timmerstockarna och lastade ombord dem direkt från kajen.

Sjökapten och gotlänningen Jan Buskas tog de här bilderna i Malmö när "Mediteranean Highway" lossade sina 910 bilarfrån Toyota i Japan. Fartyget har kapacitet för 6.015 bilar. Ifrån Malmö går bilarna sedan med feederfartyg till olika hamnar i Östersjön. 

 

Högtryck på Östersjön - den 14 mars 2003, våren är nära

 

Tyska Lore D" lastar spannmål i Visby  26 februari 2003


 

Norska "Baltic Sea" lossar de sista (?) delarna av de nya landgångarna vid terminalkajerna i Visby den 21 februari

Danska "Bounty" bunkrade i Visby - djupt lastad 13 februari


 

"Nordersand" från Gävle - tidigare bröderna Andersson / Rederi AB Ankaret i Slite -
lossar gödning i Visby 7 februari

 

"Sunnanvik" till Visby för att reparera skada i skrovsidan efter sammanstötning vid läktring i oväder utanför Slite. Snöstorm! 3 februari 2003.

 

Dansk fiskare bunkrar och avvaktar bättre väder i Visby 2 februari 2003


 

Estniska trålare sökte lä i Visby ett par dagar, men gick igen 17 januari

"Symphoni" med Jamaicas flagga i aktern lossar i Visby den 13 januari

 

"Margita" lossar bensin i Visby 7 januari 2003 

Isjobb på "Visby" 2 januari 2003

 

 

Timberline´s fartyg kommer ofta till Visby för att lossa energiflis och lasta massaved. I dag - 30 december 2002 - kom "Lisbeth" med rejält av Kung Frosts skägg genom snötjockan in och förtöjde vid Holmens utsida. Fartygens hemmahamn är Levanger i Norge.

 

 "Panta Rei" hemmahörande till Delfzjil kom till Visby i snöovä'rdet 30 december 2002 med fel på en cylinder.

Julaftonen 2002 medförde en promenad i vackert väder i Visby, och inte minst längs kajerna med flera julfirare; 
I inre hamnbassängen "Gunnfjaun", "Situla" och "Gute". 
I yttre hamnbassängen har "Gotland" tagit plats - färdig med årets trafik och för att
ge plats åt "Amorella" på juldagen. 
I Visborgshamnen låg som vanligt "Visby" och "Thjelvar"
tillsammans med tyskregistrerade "Fryken" som lossar bensin oljor.

         

 

Norska "Liv" från Levanger i Visby den 13 december, lossar energiflis

"Lindfjord"

"Daloor" får hjälp att lämna Visby.

"Tärnsjö" ligger vid oljekajen i Visby.

 

 

"Nordtrader" lastade däck i Visby 12 december 2002

 

"Henriette" lossade energiflis i Visby den 11 december

<p align="center" style="